Alma have fitted out traditional folk music in some groovy modern clothes, yet without dressing it up as something it isn’t: Julia, Matteo, Marlene, Evelyn and Marie-Theres play the violin, the double bass and the accordion, they sing and yodel, imbued with cheerfulness and humor, with passion and melancholy. Alma’s music triggers emotions, it comes straight from the soul and wants to reach the listeners in the place where their own roots lie hidden. Ever since they started out in 2011, Alma have been merging genuine folk-music downto- earthness with complex arrangements, traveling up and down music history with effortless ease. Because of the natural way in which classical and folk music, landler and polka, yodel and waltz, bourrée and musette resound side by side, because everything is genuine – the joy, the happiness, the melancholy – and every single note is placed with great respect, always leaving plenty of room for inspiration, Alma’s music is capable of pushing boundaries without breaking with musical traditions.
Their debut album Nativa was released by col legno in 2013, followed by their second album Transalpin in May 2015.
Inspiration für ihre Kompositionen und Bearbeitungen holt sich die Band unter anderem auf ihren zahlreichen Konzertreisen, dies sie bereits von Wien über Skandinavien bis nach Peru geführt haben.
Weil ganz selbstverständlich Klassik und Volksmusik, Ländler und Polka, Jodler und Walzer, Komposition und Improvisation Seite an Seite erklingen, weil alles, ob Freude, Glück oder Melancholie, echt ist, weil hier jeder Ton mit großem Respekt gesetzt und der Inspiration immer genügend Raum gelassen wird, sprengt Almas Musik Grenzen, ohne mit musikalischen Traditionen zu brechen.
2013 erschien ihr Debütalbum Nativa auf dem Label col legno, ihr zweites Album Transalpin folgte im Mai 2015. Das dritte Album mit dem dadaistischen Titel Oeo folgt 2017 und ist dem Esperanto der alpenländischen Musik gewidmet. Die Welthilfssprache, die der internationalen Kommunikation dient, hat im Alpenraum eine Schwesternsprache, die auf den ersten Blick nicht danach aussieht. Wie kann das sein? Ganz einfach: Die wohlklingende Sprachmelodie des Jodelns kann Botschaften weiterleiten, denen die Hochsprache nie nachkommt: Gefühlstimmungen ausdrücken, die Zeit überdauern oder einfach glücklich machen.
Ihr 4. Album ist ein Winteralbum mit dem Titel Cherubim.
Ein Album, das in die Stille führt, und 2019 auf dem Label Trikont erschienen ist.
Julia Lacherstorfer - violin, vocals | Upper Austria
Evelyn Mair violin, vocals | South Tyrol
Matteo Haitzmann – violin, vocals | Salzburg
Marie-Theres Stickler – diatonic button accordion, vocals | Lower Austria
Marlene Lacherstorfer – double bass, vocals | Upper Austria
Quarterly Critics’ Choice of the German Record Critics’ Award Association, category Folk/Folklore (4th quarter 2013)
2nd place at the Austrian World Music Awards 2015
German World Music Award RUTH 2017
Quarterly Critics’ Choice of the German Record Critics’ Award Association 4/2017 (Oeo, col legno 2017)
Culture Award, Lower Austria (2017)
Carinthischer Sommer,
Ö1-Kulturpicknick,
Porgy & Bess,
Wiener Konzerthaus,
Wiener Musikverein,
Brucknerhaus Linz,
Jeunesse-Tour,
Tiroler Festspiele Erl,
Tonspuren am Asitz,
Jazzfest Saalfelden,
ZOA-Festival,
Musiksommer Bad Schallerbach,
Fraunhofer Volksmusiktage (D),
folkBALTICA (D/DK),
EBU-Festival (SE),
Österreichische Musikwochen in Bulgarien,
Festival de alturas (PERU),
Ludwigsburger Schlossfestspiele (D),
Godtfolk-Festival (DK),
Austrian World Music Awards,
Glatt & Verkehrt,
Runkelsteiner Klangfeste (IT), …
Pixner Backstage | Servus-TV
Ö1-Klassik Treffpunkt bei Renate Burtscher
„Hoagascht“- Sendung | Servus-TV/p>
„Achtung Volksmusik“ | Servus-TV
„Wirtshausmusikanten“ | BR, …